dla studentów informatyki (3 rok, inż.)
Przed rozpoczęciem zajęć proszę zapoznać się z całością tej strony.
STRONA W PRZEBUDOWIE
Organizacja zajęć
Celem tego kursu jest projektowanie małego systemu informatycznego przy pomocy graficznego języka UML, jego częściowa implementacja w obiektowym języku (zalecana jest Java) i testowanie.
Diagramy UML powinny być w pełni zgodne ze specyfikacją tego języka; niestety niektóre książki i strony internetowe wprowadzają w błąd!
Zadania te wykonywane są w 2-osobowych zespołach, które same ustalają sobie sposób współpracy i podział zadań, zgodnie z umieszczonym niżej planem zajęć. Temat projektu zostanie wylosowany podczas pierwszych zajęć.
Można mieć najwyżej 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Nieobecność na ponad połowie zajęć może prowadzić do niezaliczenia kursu.
Poniżej znajdują się m.in.: plan zajęć (czyli co, jak i do kiedy należy wykonać), wymagania dotyczące zawartości i oddawania sprawozdań oraz sposób oceniania.
Plan zajęć
Tu są linki do zadań, dodatkowych instrukcji laboratoryjnych, dodatkowe informacje i wagi ocen za sprawozdania. W trakcie semestru niektóre instrukcje mogą ulec aktualizacji.
Uwaga: proszę unikać błędów i braków, wyliczonych na tej stronie.
- wstęp (lab. 1): Wprowadzenie do laboratoriów z IO, zapoznanie się z narzędziem modelowania w UML, wprowadzenie do UML i losowanie tematu projektu.
- 1 etap (lab. 2–3): Dla projektowanego oprogramowania wykonanie biznesowego opisu „świata rzeczywistego”, listy wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych oraz diagramu i tekstowych scenariuszy realizacji przypadków użycia dla wymagań funkcjonalnych.
- lista zadań
- pomocnicza instrukcja 1 (bez diagramów)
- pomocnicza instrukcja 2
- waga oceny: 4
- 2 etap (lab. 4–5): Wykonanie diagramów czynności reprezentujących wybrane scenariusze realizacji przypadków użycia na poziomie procesów biznesowych.
- lista zadań
- pomocnicza instrukcja (bez zadania 2)
- waga oceny: 3
- 3 etap (lab. 6–8): Wykonanie obiektowego 3-warstwowego modelu struktury systemu w postaci diagramów klas dla poszczególnych warstw systemu (definicja atrybutów i operacji klas oraz związków między klasami na podstawie analizy scenariuszy wybranych przypadków użycia; zastosowanie różnych wzorców projektowych) i odpowiadającego mu kodu.
- lista zadań
- pomocnicza instrukcja (do części zadań)
- waga oceny: 6
- 4 etap (lab. 9–10): Wykonanie obiektowego modelu zachowania systemu w postaci diagramów sekwencji dla operacji odpowiadających wybranym przypadkom użycia (reprezentacja usług systemu; zastosowanie różnych wzorców projektowych) i odpowiadającego mu kodu.
- lista zadań
- pomocnicza instrukcja 1 (pierwsze iteracje prac)
- pomocnicza instrukcja 2 (kolejne iteracje prac)
- waga oceny: 4
- 5 etap (lab. 11): Wykonanie makiet widoków warstwy prezentacji systemu i diagramu stanów tej warstwy dla operacji odpowiadających wybranym przypadkom użycia (wpływ różnych przypadków użycia na zmiany stanów tej warstwy).
- (tu będzie) lista zadań
- pomocnicza instrukcja (koncepcja budowy diagramów)
- waga oceny: 3
- 6 etap (lab. 12–13): Wykonanie testów jednostkowych kodu systemu.
- (tu będzie) lista zadań
- pomocnicza instrukcja (dla języka Java)
- waga oceny: 4
- 7 etap (lab. 14): Wykonanie testów akceptacyjnych kodu systemu z wykorzystaniem programu FitNesse.
- (tu będzie) lista zadań
- pomocnicza instrukcja (dla języka Java)
- waga oceny: 2
- 8 etap (lab. 15): Wykonanie testów funkcjonalnych przykładowej bazodanowej aplikacji webowej z wykorzystaniem programu Selenium IDE.
- (tu będzie) lista zadań
- (tu będzie) aplikacja do testowania
- pomocnicza instrukcja (bez zad. 2)
- waga oceny: 2
Autorem pomocniczych instrukcji jest dr inż. Zofia Kruczkiewicz.
Narzędzia
Należy zainstalować sobie jedno z poniższych IDE:
- Eclipse
- IntelliJ IDEA
- NetBeans (używają go przykłady z instrukcji laboratoryjnych)
- Visual Studio
Należy zainstalować sobie edytor UML Visual Paradigm. Można go zintegrować ze swoim IDE.
Pod tym adresem dostępna jest wersja Standard – za darmo i na czas całego roku akademickiego – oraz instrukcja instalacji.
Laboratoryjny projekt, tworzony przy pomocy Visual Paradigm, powinien być umieszczony w repozytorium VP Online i udostępniony prowadzącemu zajęcia.
Jak skorzystać z repozytorium VP Online.
Prezentacje z wykładów
- Wprowadzenie
- Modelowanie w projekcie programistycznym i język UML
- Modelowanie wymagań – diagram wymagań i diagram przypadków użycia
- dodatek: Diagramy przypadków użycia
- Modelowanie zachowania – diagram czynności
- dodatek: Diagramy czynności
- Modelowanie zachowania – diagram stanów
- dodatek: Diagramy maszyn stanowych
- Modelowanie struktury – diagram klas
- dodatek: Syntaktyka diagramów klas
- Modelowanie struktury – diagram pakietów, diagram obiektów i diagram struktur złożonych
- Modelowanie struktury – diagram komponentów i diagram wdrożenia
- Wzorce projektowe
- dodatek: Wzorce projektowe
- dodatek: Wielowarstwowy system informatyczny
- Modelowanie zachowania – diagram komunikacji, diagram sekwencji, diagram przeglądu interakcji i diagram czasowy
Autorem dodatków jest dr inż. Zofia Kruczkiewicz.
Przydatne strony
- Inżynieria Oprogramowania – wcześniejsza (minione lata) treść wykładów i zadania na laboratoria (trochę nieaktualne)
- OMG Unified Modeling Language – specyfikacja języka UML
- Notationsübersicht UML 2.5
- Visual Paradigm Tutorials
- UML Diagrams – przykłady
- Diagramy UML
- The Unified Modeling Language
- PSK – projektowanie systemów komputerowych
Sprawozdania
Każdy etap od 1 do 5 kończy się oddaniem sprawozdania z tego etapu. Etapy od 6 do 8 są oceniane na podstawie ustnego omówienia i wykonania wykonanych testów, bez sprawozdania.
Sprawozdanie ma być w pliku pdf, w którym należy umieścić to, co wykonano w ramach danego etapu. W szczególności: specyfikacja słowna, diagramy, kod programu. Teoria do zajęć i wnioski są zbędne.
Sprawozdania ma być w 1 pliku pdf. Proszę podać swoje imię, nazwisko i nr indeksu w lewym górnym rogu pierwszej strony. Na pierwszej stronie proszę podać też nr i tytuł etapu, którego dotyczy sprawozdanie oraz temat projektowanego systemu informatycznego. Proszę nie robić strony tytułowej.
Sprawozdanie z etapu n należy przysłać mailem najpóźniej w trakcie pierwszych zajęć z etapu n+1.
Oceny
Etap prac n oceniany jest na początku pierwszych zajęć z etapu n+1.
Etapy 1–5 oceniane są na podstawie sprawozdań, wykonanego projektu i posiadanej wiedzy.
Etapy 6–8 oceniane są na podstawie pokazania na swoim komputerze i wyjaśnienia wykonanych testów oprogramowania.
Ocenę niższą od 4,0 należy poprawić do kolejnych zajęć od dnia jej otrzymania. Maksymalna ocena poprawkowa to 4,5 (mogą być wyjątki). Poprawiać można tylko raz. Ocen 4,0 i wyższych nie można poprawiać.
Za oddanie sprawozdania po terminie ocena jest obniżana o 1 stopień.
Studenci dowiadują się o ocenach podczas zajęć, na których je otrzymują. W razie potrzeby informacja te może być przekazana mailowo.
Ocena końcowa to ważona średnia ocen za wszystkie etapy.