dla studentów informatyki (4 rok, inż.).
kod kursu: INES00208P
Projekt z Internetowych Baz Danych to projektowanie m.in. przy pomocy graficznych języków UML i SysML oraz implementacja relacyjnej bazy danych i związanej z nią aplikacji bazodanowej (w wybranym języku), wykorzystującej wybrane technologie internetowe (np. PHP + SQL), a także ich testowanie.
Plan zajęć
Praca nad projektem wykonywana jest w 2-osobowych zespołach.
Temat projektu wybierany jest w 2. tygodniu.
- 1 etap (tydzień 1): Analiza problemu:
- Opis biznesowy świata rzeczywistego (otoczenia) projektowanego oprogramowania (tutorial).
- Wstępna słowna specyfikacja w oparciu o analizę SWOT lub analizę celów, problemów i CSFów (Critical Success Factors).
- Cel, zakres, techniczna wykonalność projektowanego oprogramowania i koszt jego wytworzenia.
- Ogólny plan i harmonogram realizacji projektu.
- Definicja wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych projektowanego oprogramowania przy pomocy diagramu wymagań (tutorial).
- Rozwinięcie specyfikacji wymagań przy pomocy diagramów przypadków użycia (tutorial) i ew. czynności (tutorial).
- 2 etap (tydzień 2): Projekt i implementacja bazy i aplikacji bazodanowej (1):
- Identyfikacja encji i związków między nimi przy pomocy diagramu ERD lub diagramu klas (lub innej metody) na podstawie analizy scenariuszy przypadków użycia.
- Analiza liczby instancji dla każdej encji.
- Analiza użycia encji, identyfikująca podstawowe rodzaje transakcji w bazie: wstawianie, modyfikacja usuwanie i wyszukiwanie.
- Sformułowanie wymagań dotyczących dostępu do bazy i jej danych.
- Analiza i poprawa integralności bazy.
- Analiza i poprawa wydajności bazy:
– tworzenie mechanizmów dostępu do bazy i danych (m.in. procedur),
– dodawanie indeksów (tam, gdzie poprawią działanie bazy),
– normalizacja / denormalizacja (jeśli poprawi działanie bazy). - Konceptualny i fizyczny projekt bazy.
- Zoptymalizowane zapytania do bazy.
- 3 etap (tydzień 3): Projekt i implementacja bazy i aplikacji bazodanowej (2):
- Opracowanie struktury aplikacji bazodanowej (tutorial):
- Dla modelu obiektowego: Identyfikacja klas reprezentujących logikę biznesową aplikacji.
- Dla modelu obiektowego: Definicja atrybutów i operacji klas oraz związków między klasami na podstawie analizy scenariuszy przypadków użycia.
- Dla modelu obiektowego: Opracowanie diagramów klas i pakietów.
- Definicja działania aplikacji bazodanowej (tutorial1, tutorial2):
- Opracowanie diagramów sekwencji dla przypadków użycia reprezentujących usługi aplikacji.
- Dla modelu obiektowego: Dalsza definicja operacji klas na podstawie diagramów sekwencji.
- Zastosowanie trójwarstwowej architektury (oddzielenie kodu PHP od statycznego kodu HTML, np. przez Smarty).
- Opracowanie struktury aplikacji bazodanowej (tutorial):
- 4 etap (tydzień 4): Wdrożenie i walidacja bazy i aplikacji bazodanowej:
Najpóźniej na ostatnich zajęciach należy zaprezentować działającą bazę i aplikację bazodanową oraz oddać wydrukowane kompletne sprawozdanie z prac nad projektem.
Narzędzia
Przydatne strony
- Internetowe Bazy Danych:
- Inżynieria Oprogramowania
- Notationsübersicht UML 2.5
- Diagramy UML
- PSK – projektowanie systemów komputerowych
Oceny
Studenci otrzymują ocenę za każdą część prac zwykle w ciągu dwóch tygodni od zakończenia danego etapu. Podstawą oceny jest sprawozdanie i sam projekt (pokazany na komputerze). Ocenę tę można poprawić w ciągu dwóch tygodni po jej otrzymaniu, na maksymalnie 4,5 (mogą być wyjątki).
Za oddanie sprawozdania po terminie ocena jest obniżana o 1 stopień.
Ocena końcowa to średnia wszystkich cząstkowych ocen.