Modelowanie i Analiza Systemów Informatycznych (laboratoria i projekty)

dla studentów informatyki (1 rok, mgr.).
kod kursu: INEU15004Wl

UWAGA: STRONA W BUDOWIE

Celem tego kursu jest definiowanie i oprogramowanie języków dziedzinowych oraz modelowanie i analiza systemów informatycznych metodą MDA.

Kurs dzieli się na 2 części:

  1. Języki dziedzinowe (prowadzi: dr inż. Tomasz Babczyński)
  2. Architektura Sterowana Modelem (MDA) (prowadzi: dr inż. Paweł Głuchowski)

Poniższe informacje dotyczą tylko części 2.

Ta strona zawiera niżej: plan laboratoriów, plan projektów, zadania na laboratoria, zadania projektowe, wykorzystywane narzędzia i zasady oceniania.

Plan laboratoriów

  • zajęcia 6: Poznanie i konfiguracja narzędzi do modelowania i implementacji oprogramowania systemu informatycznego metodą MDA.
  • zajęcia 6-9: Budowa modeli CIM i PIM oprogramowania w języku UML z zastosowaniem wzorców projektowych.
  • zajęcia 10-15: Transformacja M2M modelu PIM w model PSM oprogramowania i transformacja M2T modelu PSM w kod oprogramowania.

Plan projektów

  • zajęcia 4-7: Opracowanie modelu (z użyciem języka UML) i translatorów do transformacji tego modelu w inny (M2M) i w tekst (M2T) – kod opracowanego języka, wg metody MDA.
  • zajęcia 8: Przygotowanie sprawozdania dokumentującego realizację projektu i przedstawienie jej.

Spis pomocnych książek i stron internetowych znajduje się w prezentacji nr 1 z wykładu.

Zadania na laboratoria

Praca nad zadaniami laboratoryjnymi wykonywana jest samodzielnie, czyli nie zespołowo.

  • zajęcia 6: Modelowanie relacyjnej bazy danych zgodnie z MDA.
    • zadania
    • ocena: w trakcie tych zajęć
  • zajęcia 7: Budowa modelu CIM systemu informatycznego.
    • do zrobienia przed zajęciami: opis zadania jest na początku listy zadań
    • zadania
    • ocena: w trakcie tych zajęć
  • zajęcia 8: Budowa modelu PIM struktury systemu informatycznego.
    • do zrobienia przed zajęciami: opis zadania jest na początku listy zadań
    • zadania
    • ocena: w trakcie tych zajęć
  • zajęcia 9: Definiowanie i stosowanie wzorców projektowych.
    • do zrobienia przed zajęciami: opis zadania jest na początku listy zadań
    • zadania
    • ocena: w trakcie tych zajęć
  • zajęcia 10: Definiowanie i stosowanie metamodelu.
    • do zrobienia przed zajęciami: opis zadania jest na początku listy zadań
    • zadania
    • ocena: w trakcie tych zajęć
  • zajęcia 11: Transformacja M2M – refaktoryzacja modelu.
    • do zrobienia przed zajęciami: opis zadania jest na początku listy zadań
    • zadania
    • ocena: w trakcie zajęć
  • zajęcia 12: Transformacja M2M – zmiana metamodelu i operacje OCL.
  • zajęcia 13: Transformacja M2T – generacja kodu dla diagramu klas.
    • do zrobienia przed zajęciami: opis zadania jest na początku listy zadań
    • zadania
    • ocena: w trakcie zajęć
  • zajęcia 14: Transformacja M2T – generacja kodu dla diagramu czynności.
  • zadania dodatkowe: Transformacja M2T – Acceleo: losowość i opakowanie metod JAVA.

Zadania projektowe

Praca nad zadaniem projektowym wykonywana jest w 3-osobowych zespołach.

Zadania projektowe, czyli tematy projektów, są rozdzielane na zajęciach nr 4 i 5.

Zadania dla ambitnych (końcowa ocena ≤ 5,5).

Zadania łatwiejsze (końcowa ocena ≤ 4).

Szablon sprawozdania z projektu

Edytowalna wersja odt (dokument tekstowy LibreOffice).

Nieedytowalna wersja pdf na wzór, jeśli wersji odt nie da się otworzyć.

Narzędzia

  • Visual Paradigm – środowisko modelowania systemu m.in. w języku UML.
    • Minimalna wymagana wersja: Standard 17.1.
    • Uwaga: przy rejestrowaniu tej wersji podaj swój studencki adres mailowy.
  • Eclipse – środowisko programistyczne.
  • UML2 – rozszerzenie Eclipse do tworzenia modeli UML.
    • Wybierz repozytorium Eclipse: w oknie Install w polu type filter text wpisz UML2 i wybierz repozytorium:
      • https://download.eclipse.org/releases/2024-03/
    • Następnie z kategorii Modeling zainstaluj:
      • UML2 Extender SDK.
  • ATL – rozszerzenie Eclipse do transformacji M2M.
    • Dodaj repozytorium do Eclipse: w oknie Install dodaj repozytorium:
      • https://download.eclipse.org/mmt/atl/updates/releases/4.9.0
    • Następnie z kategorii ATL zainstaluj:
      • ATL SDK – ATL Transformation Language SDK.
  • Acceleo – rozszerzenie Eclipse do transformacji M2T:
    • Dodaj repozytorium do Eclipse: w oknie Install dodaj repozytorium:
      • https://download.eclipse.org/acceleo/updates/releases/3.7
    • Następnie z kategorii Acceleo zainstaluj:
      • Acceleo
      • Acceleo Documentation
      • Acceleo Examples
      • Acceleo UI capability definitions
    • Pomoc w instalacji.
  • Papyrus – środowisko modelowania systemu w języku UML.
    • Zalecana wersja: 2023-12 release (6.6.0).
    • Niezalecana, alternatywna wersja: rozszerzenie Eclipse z repozytorium:
      • https://download.eclipse.org/modeling/mdt/papyrus/updates/releases/2023-12
      • do zainstalowania z kategorii Papyrus: Papyrus for UML.
  • EcoreTools – rozszerzenie Eclipse  do modelowania metamodeli w języku Ecore.
    • Dodaj repozytorium do Eclipse: w oknie Install dodaj repozytorium:
      • https://download.eclipse.org/ecoretools/updates/releases/3.4.0/2021-06
    • Następnie z kategorii Ecore Tools zainstaluj:
      • Ecore Diagram Editor (SDK)
  • Eclipse Project – rozszerzenie Eclipse do budowy wtyczek Eclipse:
    • Wybierz repozytorium Eclipse: w oknie Install w polu type filter text wpisz Eclipse Project i wybierz repozytorium:
      • https://download.eclipse.org/releases/2024-03/
    • Następnie z kategorii Application Development Frameworks zainstaluj:
      • Eclipse Project SDK.

Oceny

Zaliczenie laboratoriów wymaga obecności na ponad połowie zajęć (przy czym tylko 2 razy nieobecność może być nieusprawiedliwiona).

Zaliczenie projektów wymaga obecności na ponad połowie zajęć.

Końcowa ocena za laboratoria to średnia ważona ocen otrzymanych za poszczególne zadania, z uwzględnieniem aktywności i samodzielności ich wykonywania oraz za odpowiedzi ustne lub pisemne na ewentualne pytania związane z treścią wykładów.

Końcowa ocena za projekty to ocena za ukończoną realizację projektu i pisemne sprawozdanie ją dokumentujące, z uwzględnieniem zaangażowania w zespołowe wykonywanie zadania projektowego i postępów prac nad nim.

Comments are closed.