dla studentów informatyki (1 rok, mgr.).
kod kursu: INEU15004Wl
UWAGA: STRONA W BUDOWIE
Celem tego kursu jest definiowanie i oprogramowanie języków dziedzinowych oraz modelowanie i analiza systemów informatycznych metodą MDA.
Kurs dzieli się na 2 części:
- Języki dziedzinowe (prowadzi: dr inż. Tomasz Babczyński)
- Architektura Sterowana Modelem (MDA) (prowadzi: dr inż. Paweł Głuchowski)
Poniższe informacje dotyczą tylko części 2.
Ta strona zawiera niżej: plan laboratoriów, plan projektów, zadania na laboratoria, zadania projektowe, wykorzystywane narzędzia i zasady oceniania.
Plan laboratoriów
- zajęcia 6: Poznanie i konfiguracja narzędzi do modelowania i implementacji oprogramowania systemu informatycznego metodą MDA.
- zajęcia 6-9: Budowa modeli CIM i PIM oprogramowania w języku UML z zastosowaniem wzorców projektowych.
- zajęcia 10-15: Transformacja M2M modelu PIM w model PSM oprogramowania i transformacja M2T modelu PSM w kod oprogramowania.
Plan projektów
- zajęcia 4-7: Opracowanie modelu (z użyciem języka UML) i translatorów do transformacji tego modelu w inny (M2M) i w tekst (M2T) – kod opracowanego języka, wg metody MDA.
- zajęcia 8: Przygotowanie sprawozdania dokumentującego realizację projektu i przedstawienie jej.
Spis pomocnych książek i stron internetowych znajduje się w prezentacji nr 1 z wykładu.
Zadania na laboratoria
Praca nad zadaniami laboratoryjnymi wykonywana jest samodzielnie, czyli nie zespołowo.
- zajęcia 6: Modelowanie relacyjnej bazy danych zgodnie z MDA.
- zadania
- ocena: w trakcie tych zajęć
- zajęcia 7: Budowa modelu CIM systemu informatycznego.
- do zrobienia przed zajęciami: opis zadania jest na początku listy zadań
- zadania
- ocena: w trakcie tych zajęć
- zajęcia 8: Budowa modelu PIM struktury systemu informatycznego.
- do zrobienia przed zajęciami: opis zadania jest na początku listy zadań
- zadania
- ocena: w trakcie tych zajęć
- zajęcia 9: Definiowanie i stosowanie wzorców projektowych.
- do zrobienia przed zajęciami: opis zadania jest na początku listy zadań
- zadania
- ocena: w trakcie tych zajęć
- zajęcia 10: Definiowanie i stosowanie metamodelu.
- do zrobienia przed zajęciami: opis zadania jest na początku listy zadań
- zadania
- ocena: w trakcie tych zajęć
- zajęcia 11: Transformacja M2M – refaktoryzacja modelu.
- do zrobienia przed zajęciami: opis zadania jest na początku listy zadań
- zadania
- ocena: w trakcie zajęć
- zajęcia 12: Transformacja M2M – zmiana metamodelu i operacje OCL.
- zadania
- ocena: w trakcie zajęć
- zajęcia 13: Transformacja M2T – generacja kodu dla diagramu klas.
- do zrobienia przed zajęciami: opis zadania jest na początku listy zadań
- zadania
- ocena: w trakcie zajęć
- zajęcia 14: Transformacja M2T – generacja kodu dla diagramu czynności.
- zadania
- ocena: w trakcie zajęć
- zadania dodatkowe: Transformacja M2T – Acceleo: losowość i opakowanie metod JAVA.
- zadania
- bez oceny.
Zadania projektowe
Praca nad zadaniem projektowym wykonywana jest w 3-osobowych zespołach.
Zadania projektowe, czyli tematy projektów, są rozdzielane na zajęciach nr 4 i 5.
Zadania dla ambitnych (końcowa ocena ≤ 5,5).
Zadania łatwiejsze (końcowa ocena ≤ 4).
Szablon sprawozdania z projektu
Edytowalna wersja odt (dokument tekstowy LibreOffice).
Nieedytowalna wersja pdf na wzór, jeśli wersji odt nie da się otworzyć.
Narzędzia
- Visual Paradigm – środowisko modelowania systemu m.in. w języku UML.
- Minimalna wymagana wersja: Standard 17.1.
- Uwaga: przy rejestrowaniu tej wersji podaj swój studencki adres mailowy.
- Eclipse – środowisko programistyczne.
- Zalecana wersja: Eclipse IDE 2024-03 for Java Developers.
- UML2 – rozszerzenie Eclipse do tworzenia modeli UML.
- Wybierz repozytorium Eclipse: w oknie Install w polu type filter text wpisz UML2 i wybierz repozytorium:
- https://download.eclipse.org/releases/2024-03/
- Następnie z kategorii Modeling zainstaluj:
- UML2 Extender SDK.
- Wybierz repozytorium Eclipse: w oknie Install w polu type filter text wpisz UML2 i wybierz repozytorium:
- ATL – rozszerzenie Eclipse do transformacji M2M.
- Dodaj repozytorium do Eclipse: w oknie Install dodaj repozytorium:
- https://download.eclipse.org/mmt/atl/updates/releases/4.9.0
- Następnie z kategorii ATL zainstaluj:
- ATL SDK – ATL Transformation Language SDK.
- Dodaj repozytorium do Eclipse: w oknie Install dodaj repozytorium:
- Acceleo – rozszerzenie Eclipse do transformacji M2T:
- Dodaj repozytorium do Eclipse: w oknie Install dodaj repozytorium:
- https://download.eclipse.org/acceleo/updates/releases/3.7
- Następnie z kategorii Acceleo zainstaluj:
- Acceleo
- Acceleo Documentation
- Acceleo Examples
- Acceleo UI capability definitions
- Pomoc w instalacji.
- Dodaj repozytorium do Eclipse: w oknie Install dodaj repozytorium:
- Papyrus – środowisko modelowania systemu w języku UML.
- Zalecana wersja: 2023-12 release (6.6.0).
- Niezalecana, alternatywna wersja: rozszerzenie Eclipse z repozytorium:
- https://download.eclipse.org/modeling/mdt/papyrus/updates/releases/2023-12
- do zainstalowania z kategorii Papyrus: Papyrus for UML.
- EcoreTools – rozszerzenie Eclipse do modelowania metamodeli w języku Ecore.
- Dodaj repozytorium do Eclipse: w oknie Install dodaj repozytorium:
- https://download.eclipse.org/ecoretools/updates/releases/3.4.0/2021-06
- Następnie z kategorii Ecore Tools zainstaluj:
- Ecore Diagram Editor (SDK)
- Dodaj repozytorium do Eclipse: w oknie Install dodaj repozytorium:
- Eclipse Project – rozszerzenie Eclipse do budowy wtyczek Eclipse:
- Wybierz repozytorium Eclipse: w oknie Install w polu type filter text wpisz Eclipse Project i wybierz repozytorium:
- https://download.eclipse.org/releases/2024-03/
- Następnie z kategorii Application Development Frameworks zainstaluj:
- Eclipse Project SDK.
- Wybierz repozytorium Eclipse: w oknie Install w polu type filter text wpisz Eclipse Project i wybierz repozytorium:
Oceny
Zaliczenie laboratoriów wymaga obecności na ponad połowie zajęć (przy czym tylko 2 razy nieobecność może być nieusprawiedliwiona).
Zaliczenie projektów wymaga obecności na ponad połowie zajęć.
Końcowa ocena za laboratoria to średnia ważona ocen otrzymanych za poszczególne zadania, z uwzględnieniem aktywności i samodzielności ich wykonywania oraz za odpowiedzi ustne lub pisemne na ewentualne pytania związane z treścią wykładów.
Końcowa ocena za projekty to ocena za ukończoną realizację projektu i pisemne sprawozdanie ją dokumentujące, z uwzględnieniem zaangażowania w zespołowe wykonywanie zadania projektowego i postępów prac nad nim.